Odsłony: 543
We wpisie Elementor – jak zacząć podaliśmy podstawowe informacje o tworzeniu wpisu z użyciem dwóch najważniejszych elementów strony, tekstu i ilustracji. Teraz musimy się skupić przez chwilę na sekcjach, na strukturze strony.
Cykl o Elementorze
W poprzednim wpisie tworzyliśmy sekcje automatycznie, przeciągając widżet tekstu i widżet obrazka na pole z napisem Drag widget here. To oczywiście najpopularniejszy sposób wstawiania sekcji – wystarczy przeciągnąć widżet z potrzebną nam zawartością, którą potem definiujemy w panelu Elementora, wpisując treść, formatując ilustracje itd. Za każdym razem jest to takie samo okienko sekcji, ale z odmienną zawartością.
Tak właśnie powstaje wpis w blogu czy statyczna strona – po kolei tworzymy sekcje, robiąc z nich swoisty przekładaniec tekstu, obrazków, filmów, map, ikon, galerii itd. Najczęściej zresztą tych dwóch pierwszych.
Mamy jednak drugą technikę wstawiania sekcji, w której możemy decydować z góry o tym, jaką dana sekcja ma postać. Należy kliknąć czerwone kółko z plusem.
Po kliknięciu ukazuje się okno z galerią 12 układów sekcji – różnią się liczbą i szerokością zawartych w nich kolumn.
Jak można to narzędzie wykorzystać?
Jeśli jesteś osobą zorganizowaną, zastanów się przed napisaniem tekstu, jak będzie zbudowany. Przyjmijmy, że to w dalszym ciągu jakaś typowa opowieść, np. opis wycieczki.
- Najpierw będzie miejsce na tzw. lid, czyli krótkie wprowadzenie do artykułu w blogu. Przeznaczymy na nie sekcję z jedną kolumną, czyli ten pierwszy wzór.
- Potem będzie sekcja z dwiema kolumnami, w której umieścimy treść tak, by nasz czytelnik przeczytał najpierw zawartość pierwszej kolumny, po lewej, a potem drugiej kolumny, po prawej. Naturalnym ograniczeniem będzie następna sekcja, w której będziemy chcieli umieścić pierwszą fotografię z wycieczki.
- A więc w tym miejscu pojawi się ponownie sekcja z jedną kolumną, przeznaczona na zdjęcie.
- W dalszej kolejności znowu sekcja z dwiema kolumnami, na dalszy ciąg słownej relacji.
- I jeszcze raz sekcja przeznaczona na obrazek.
Czy już teraz wyłania się jakaś sensowna struktura? Niech pokaże to zrzut ekranowy, w którym przygotowaliśmy sobie taki przykładowy szkielet wpisu.
Czym się różni ta technika od pokazanej w poprzednim wpisie? W tamtej technice od razu wstawialiśmy konkretny widżet, a tutaj zrobiliśmy dopiero miejsce na widżet i musimy go przeciągnąć.
A czym są te plusiki w sekcjach?
Kliknięcie plusa powoduje wstawienie kursora do wyszukiwarki w panelu Elementora. Gdy zaczniesz wpisywać np. słowo obraz, na liście pozostaną tylko widżety z tym słowem w nazwie.
Wytłumaczmy, co się stało. Kliknąłem znak plusa w sekcji (czerwona strzałka), w polu wyszukiwarki wpisałem słowo obraz (niebieska strzałka), a na liście ukazały się wyłącznie widżety z tym słowem w nazwie (żółta obwódka).
Klikam teraz wybrany widżet i wstawiam go do sekcji. Jeśli to widżet obrazu, to naturalnie sięgam w dalszej kolejności po obraz, np. fotografię z wycieczki.
Idźmy dalej.
Gdy przesuniesz wskaźnik myszy nad sekcję, zobaczysz niebieski trapez z trzema przyciskami.
Gdy klikniesz pierwszy z lewej, dodasz pole z czerwonym kółkiem, na które przeciągamy widżety.
Gdy klikniesz środkowe, w panelu Elementora zobaczysz definicję sekcji i będziesz mógł ją zmienić. A co więcej, uchwycenie myszą tego środkowego przycisku pozwoli przeciągnąć sekcję w górę lub w dół – ukazuje się wtedy niebieski pasek, który pokazuje aktualną pozycję sekcji.
Gdy klikniesz prawy przycisk, usuniesz sekcję z wpisu.
Poćwicz te operacje, by nabrać wprawy. To nie koniec zabawy z sekcjami, ale nie przeładowujmy wpisów nadmiarem wiedzy – ciąg dalszy wkrótce.